Flere unge stemte

Af Rikke Bekker, 01/06/18

Det fynske medie- og demokratiprojekt, Stem’rne, var en sammenslutning af seks medier og et universitet, der i efteråret 2017 gik sammen om at løfte de unges stemmeprocent til 80 %. Det mål blev ikke nået. Derimod stemte 62,5 % af de fynske 18-25-årige. Dermed steg stemmeprocenten hos de fynske unge med tre procentpoint, og de fynske unge engagerede sig mere i kommunalvalgs-politik i løbet af efteråret end tidligere.

En af de medvirkende årsager kan have været det fynske pop-up-medie Stem’rne, der i de sidste måneder inden valgdagen den 21. november 2017 arbejdede på at involvere og engagere netop den unge målgruppe. Den fælles redaktion var dannet med reportere, grafikere og fotografer, der selv var tæt på målgruppen med en gennemsnitsalder på godt 26 år. 

- Vi valgte at sætte et idealistisk og usædvanligt højt mål om at få flere unge inddraget i kommunalvalget, som jo i høj grad også er relevant for de unge. Vi nåede ikke målet på 80 %, men de unges stemmeprocent er hævet, og vi kan se, at noget har haft en afgørende og gavnlig effekt på de unge, fremhæver formand for Stem’rnes styregruppe, Esben Seerup, direktør for TV 2/Fyn. 

Ud over selve stemmetallene fulgte flere andre forskere projektet – og blandt andre har mediesociolog, journalist og Ph.d. Søren Schultz Jørgensen fulgt projektet tæt. Han udgiver Grundlovsdag en hvidbog om effekten og nytteværdien af det specielle samarbejde mellem alle medier på Fyn og SDU.

- Stem’rne var et meget visionært og vitaminrigt projekt – og et gigantisk eksperiment. Og der er i mine øjne ingen tvivl om, at projektet anviser mange interessante veje for fremtidens journalistik. Både når det drejer sig om, hvordan medier kan involvere borgerne, hvordan medier kan samarbejde med hinanden og med uddannelsessektoren, og hvordan man kan udkomme på helt andre måder end bare gennem tekst, lyd og billeder på egne platforme, siger Søren Schultz Jørgensen.

For mediefolkene på projektet har der været meget nyt at lære i forhold til den unge målgruppe.

- Eksperimentet har vist værdien af at levere journalistisk relevans i det direkte møde med en målgruppe. Stem'rnes møder med tusindvis af unge vælgere på fynske uddannelsesinstitutioner har bestyrket mig i, at live-formatet kan noget, som vores traditionelle platforme ikke formår. Et stærkt, socialt medie er i stand til at samle mennesker fysisk, siger Poul Kjærgaard, chefredaktør på Fyens Stiftstidende.

Tirsdag den 5. juni holder parterne bag Stem’rne en konference, hvor alle resultater, læringen og fiaskoer bliver gennemgået. Det sker på Demokratifestivalen, der er Danmarks nok største grundlovsmøde for og med unge. Her genforenes Stem’rne og går på scenen på selve festivalen for at engagere unge op til statsminister Lars Løkke Rasmussens tale. 

Deltagerne i samarbejdet: DR, P4/Fyn, TV 2 Danmark, TV 2/Fyn, Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis og SDU.

Rykkede Stem’rne overhovedet ved noget?

Efter et halvt års ventetid kan du nu endelig få resultaterne – og høre om fiaskoerne bag.

Politik er sexet

Flere og flere unge melder sig ind i ungdomspartierne.


Alle rettigheder til indholdet tilhører DR Danmark, TV 2 Nyhederne, Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis, TV 2/Fyn, P4 Fyn og Syddansk Universitet i fællesskab. Ved fejl eller mangler i indhold, skal du rette henvendelse til personen, der har produceret indholdet. Derefter er du velkommen til at kontakte redaktør Rikke Bekker. stemrne.dk sætter ingen cookies og indsamler ikke statistik om brugerne.